неділю, 24 січня 2016 р.

Узагальнання досвіду роботи вчителя початкових класв Шевченко Н.Ю.


Узагальнання досвіду роботи вчителя початкових класв Шевченко Н.Ю.
Аннотація 
Дана робота є джерелом застосування різноманітних оздоровчих технологій у навчально-виховному процесі, що є запорукою створення здоров’язберігаючого середовища, в якому дитині приємно і безпечно знаходитися, що стимулює її розвиток, оптимальний для її зростання. Автор намагався подати систему роботи,що сприяє реалізації головного завдання вчителя початкових класів – зміцнити і зберегти здоров’я дитини.
Тема досвіду:
Формування здоров’я збережувальних компетентностей учнів початкових класів. 
Носій досвіду:
Шевченко Наталя Юхимівна
Посада:
Вчитель початкових класів
Дата народження: 05.12.1967 р.
Кваліфікаційна категорія:
Спеціаліст вищої категорії, старший вчитель.
Нагороди:
- Почесна грамота відділу освіти Олександрівської районної державної адміністрації (червень, 1999 р.);
- Почесна грамота управління освіти Кіровоградської обласної державної адміністрації (липень, 2000 р.);
- Почесна грамота Міністерства освіти і науки України (2004 р.)
Адреса:27342, Шевченко Наталя Юхимівна, вулиця Івана Франка 5, село Підлісне, Олександрівський район, Кіровоградська область.
Вид досвіду: педагогічний.
Актуальність досвіду:
Проблема збереження і зміцнення здоров’я населення й особливо молоді залишається однією з найбільш актуальних для держави. Стародавній лікар і філософ Авіцена стверджував: "Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати". За роки навчання в школі учні мають здобути глибокі, різнобічні знання про здоров'я людини з різних галузей науки, що є підґрунтям для формування умінь і навичок, які допомагають людині підтримувати власне здоров'я.
Стан здоров'я школярів у сучасній Україні викликає занепокоєння як у лікарів, так і в педагогів. Про це свідчать матеріали засобів масової інформації, а також статистичні дані, які ствер­джують, що за час навчання в школі кількість здорових дітей зменшується в 4-5 разів. Така ситуація обумовлена важким соціально-економічним станом українців, збільшенням кількості соціально-незабезпечених сімей, кризою духовних цінностей, знижен­ням рівня моральних цінностей населення.
Гуманізація освіти потребує збереження та зміцнення здоров’я учнів, формування в них умінь та навичок здорового способу життя. Особливої уваги потребує стан здоров’я молодших школярів.
Застосування різноманітних оздоровчих технологій у навчально-виховному процесі є запорукою створення здоров’язберігаючого середовища, в якому дитині приємно і безпечно знаходитися, що стимулює її розвиток, оптимальний для її зростання.
Значення для вдосконалення навчально-виховного процесу:
Практична значущість досвіду полягає у створенні умов для опанування учнями:
• психологічної культури: навчитися володіти своїми почуттями, прагнути чогось, розуміти свій внутрішній стан та інших людей та ін.;
• фізичної культури: управляти своїм тілом, руховою активністю, розуміти шкідливість гіподинамії;
• інтелектуальної культури: удосконалювати навички розумової праці, розвивати свій інтелект;
• духовної культури: засвоїти норми моралі, духовності — усе те, що відображає соціальну сутність людини.
Наукова основа:
Компетенція – це коло повноважень якої-небудь установи або особи, коло питань, у яких дана особа має знання, досвід. Державна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття) визначила головним стратегічним завданням виховання освіченої творчої особистості, забезпечення пріоритетності гармонійного всебічного розвитку людини, становлення її духовного, психічного і фізичного розвитку.
Здоров'язберігаючим слід уважа­ти таке навчання, у межах якого на кожному етапі дозрівання ди­тини забезпечується реалізація базових потреб людини. У цьому випадку дитина найповніше роз­виває свої здібності, усвідомлює власну унікальність, самовизна­чається у житті й процесі самоактуалізації, у неї формуються осно­вні компоненти здоров'я. У межах здоров'язберігаючої концепції на­вчання постає завдання вихован­ня в учнів потреби бути здорови­ми, формування у них наукового розуміння суті здорового способу життя та вироблення індивідуальної поведінки.
Суть досвіду:
Сприяти збереженню та зміцненню здоров’я учнів початкових класів, забезпечити здоров’язберігаюче середовище, в якому дитині приємно і безпечно знаходитися.
Технологія:
Опанування та використання в навчально-виховному процесі оздоровчих технологій , спрямованих на вирішення завдань зміцнення здоров’я учнів:
дихальної та пальчикової гімнастики,вправ для зміцнення постави, зміцнення зору, вправ на дослідження схеми власного тіла, використання фітомішечків, ароматерапїї (ароматизації приміщень), cамомасажу біологічно активних точок (БАТ), антистресового масажу кінцівок (ходьба по «доріжці здоров’я»), психогімнастики, музико-терапевтичної технології «Піснезнайко», кольоротерапії, казкотерапії,арт-педагогіки. 
Провідна ідея:
Застосування в практиці роботи оздоровчих технологій, спрямованих на зміцнення фізичного здоров’я учнів початкових класів з урахуванням вікових, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм,не нашкодити дитині.
Результативність та оптимальність:
Вдосконалення системи роботи, спрямованої на зміцнення здоров'я учнів, оволодіння ними навичками здорового способу життя, застосування народних традицій, загартовування тіла і душі, відмова від шкідливих звичок.
Прищеплювання дітям знань, умінь і навичок, які допоможуть їм протягом усього життя зберігати і зміцнювати своє здоров'я:
1. Підвищення загального рівня фізичного здоров'я учнів.
2. Підвищення опірності організму учнів до шкідливих факторів впливу навколишнього середовища.
3. Зниження показників захворюваності, тривалості гострої захворюваності.
4. Позитивна динаміка емоційного стану школярів.
5. Формування ціннісного ставлення до здоров'я, що містить свідоме і відповідальне ставлення учнів до своєї поведінки, яка впливає на стан здоров'я.
6. Збільшення обсягу рухової активності дітей відповідно до індивідуальної фізіологічної потреби у фізичному навантаженні.
7. Зміна соціального менталітету батьків та формування у них навичок участі у різноманітних позашкільних формах роботи.
Інформація про автора:
Прізвище, ім’я, по батькові: Шевченко Наталя Юхимівна.
Освіта: вища
Спеціальність за дипломом: Педагогіка і методика початкового навчання.
Навчальний заклад: Кіровоградський державний педагогічний інститут імені О. С. Пушкіна, 1990 р.
Педагогічний стаж: 22 роки.
Місце роботи, адреса: Підлісненська ЗШ І-ІІІ ступенів, вул. Леніна 1, телефон: 96-3-40.
Контактний телефон: +38096349329
Посада: вчитель початкових класів.
Кваліфікаційна категорія: Спеціаліст вищої категорії, старший вчитель.
Нагороди: Почесна грамота відділу освіти Олександрівської районної державної адміністрації (червень, 1999 р.);
Почесна грамота управління освіти Кіровоградської обласної державної адміністрації (липень, 2000 р.);
Почесна грамота Міністерства освіти і науки України (2004 р.)
Проблема: Здоров’язберігаючі технології в навчально-виховному процесі учнів початкових класів.
Перелік друкованих робіт: збірка методичних рекомендацій районної творчої групи вчителів початкових класів «Формування навичок збереження здоров’я в учнів початкових класів.
Опис власного педагогічного досвіду
Добре здоров’я, відчуття повноти,
невичерпності, фізичних сил –
найважливіше джерело життєрадісного
світосприймання, оптимізму,
гордості подолати будь-які труднощі.
В. Сухомлинський
Що таке здоров’я? Здавалося б, тут і питати нічого: кожен знає – здоровий, отже, не хворий. Навіть за виглядом, за зовнішніми ознаками можна визначити здорову людину. У сучасних умовах всебічний і гармонійний розвиток молодої людини є не тільки бажаним, а й життєво необхідним. Фізичний гарт пови­нен стати невід'ємною складовою гармонійного розвитку молодої лю­дини, що є, у свою чергу запорукою майбутнього держави. Одним із напрямків, що впливає на стан здоров'я, є активно-спортивний спосіб життя, який має особливе значення для лю­дей молодого віку. Для того щоб здоровий спосіб жит­тя став частиною життя, необхідно формувати на нього міцну орієнта­цію.
Метою моєї роботи є підвищення фі­зичного рівня, психічного і духовно­го здоров'я, зниження за допомогою різноманітних засобів загальної за­хворюваності дітей. Головними напрямками для вирішення даної проблеми є:
• втілення оздоровчих технологій, розвивальних та інтерактивних методик в освітній процес, з метою його оптимізації;
• створення умов для всебічного розвитку здорової особистості;
• зміна психологічного забезпечення навчально-виховного процесу;
• психологічна реабілітація та корекція соціально-психологічного здоров'я;
• забезпечення відповідного рівня фізкультурно-оздоровчої роботи;
• моніторинг стану здоров'я учнів.
Як же здійснюється вирішення окреслених напрямків у нашій школі? У систему роботи Підлісненсько НВК покладено проведення «годин здоров’я», значення яких полягає у раціональному чергуванні розумової та фізичної діяльності, зміцненні здоров’я дітей засобами фізичної культури, навчанні правильному диханню, масажу так званих точок «здоров’я». 
Особливість методики проведення годин здоров’я полягає в їх загальному ігровому характері. Кожна така година складається з трьох частин: підготовчої, основної й заключної. 
На кожному уроці використовую дихальну гімнастику за методикою Ємельянова та вправи на відновлення дихання. Краще дихальні фізкультхвилинки проводити під музичний супровід, тому що під час спокійної музики дихання людини стає глибокий і рівномірним, а гармонійне співзвуччя уповільнює пульсацію крові. Наприклад: промовляння звуків: звук о – оздоровлюємо серце, печінку, шлунок, 
Звук а – посилює діяльність щитовидної залози, зору, слуху,
Звуки о-у-м – посилює вібрацію мозку, комплексно оздоровлює всі органи й функціональні системи організму.
З метою втілення оздоровчих технологій в школі я використовую розвивальні паузи, фізкультхвилинки, вправи для корекції зору під час уроку; починаю навчання ранковими зустрічами та ранковою гімнастикою, яку супроводжую віршами. Це створює доброзичливу атмосферу, формує позитивний психологічний клімат навчання. На перервах проводжу з молодшими школярами рухливі ігри. На початку уроку обов'язково провітрюю приміщення, в якому будуть знаходитися діти. Всебічному розвитку здорової особистості, крім уроків, сприяє позаурочна робота. В школі постійно проводяться конкурси серед класів на краще озеленення, традиційними стали конкурси "Найчистіший клас", "Найздоровіший клас", а також дні, тижні здоров’я.
Я прагну до того, щоб кожна дитина, яка приходить до школи, була переконана у необхідності збереження і зміцнення свого здоров’я, ведення здорового способу життя, виявляла бажання мати добрий фізичний стан. Уміння і навички, що стосуються здо­рового способу життя і безпеки жит­тєдіяльності, потребують багаторазо­вого вправляння, тому в організації їх застосовую переважно практичні вправи, індивідуальну й групову ді­яльність; обов'язковим є зв'язок із життєвим досвідом дітей, враховую умови, в яких вони перебувають удо­ма. Особливе значення для реаліза­ції програмових вимог має співпраця з сім'єю, мотивація дітей на самокон­троль у щоденному виконанні пра­вил щодо збереження, безпеки жит­тя свого й оточуючих. Потрібно, щоб кожен учитель, який би предмет у школі він не викладав, був переконаний, що тільки поєднан­ня розумової та фізичної діяльності сприятимуть всебічному і гармоній­ному розвитку особистості.
Потрібно частіше грати у рухливі ігри та естафети, що сприяють ство­ренню гарного настрою, зміцненню здоров'я, виховують в учнів найкра­щі риси характеру, розвивають інте­лект. Участь у грі дозволяє людині відійти від проблем повсякдення, запобігає виникненню сумнівів й недовіри до своїх сил. 
Насамперед дітям цікавий сам про­цес дій, миттєві зміни ігрових ситуацій. Доводиться самостійно знаходити вихід із непередбачених ситуацій, ставити мету, взаємодіяти з товаришами, виявляти спритність, витривалість, силу. Уже саме нагадування про наступну гру викликає позитивні емоції, приємне хвилювання. Учені вважають, що гра — структурна модель поведінки дитини. За допомогою гри вона пізнає довкілля і готується до активного його перетворення. За допомогою ігор діти готуються до життя. В зв’язку з цим проводжу ігри на свіжому повітрі незалежно від пори року.
Це зміцнює м'язи, поліпшує діяльність дихальної, і серцево-судинної системи, збільшує і рухливість суглобів і міцність зв'язок, стимулює обмінні процеси, позитив­но впливає на нервову систему, під­вищує опір організму до простудних захворювань. 
Здоров'я дитини починається в сім'ї,— такого висновку дійшла Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) на основі численних досліджень. Тому в сучасних умовах, на мою думку, педагогічна просвіта бать­ків має стати водночас і формою, і умовою спільної праці школи і родини у розв'язанні проблеми формування здорового способу життя у молодого покоління. 
Робота з батьками повинна відігравати позитивну роль у цьому процесі. Тому, на зустрічах з батьками роз’яснюю їм шляхи формування життєвих здоров’язберігаючих навичок у дітей, запрошую їх на виховні заходи, які проводжу в школі та заплановані екскурсії, які здійснюємо разом з батьками,адже зміцнення здоров’я та формування умінь і навичок здорового способу життя у молодших школярів є необхідною умовою реалізації оздоровчої функції початкової школи.
Здоровий спосіб життя — надійний, діяльний спосіб збереження і зміц­нення здоров'я учнів. Відомо, що здоров'я потрібно берегти змоло­ду, тому і основне завдання у вихо­ванні дбайливого ставлення до сво­го здоров'я, здорового способу життя лягає на плечі шкіл. Я вважаю, що вчитель повинен шукати шляхи гармонізації й оптимізації діяльності учнів для того, щоб зберегти їх фізичне, духовне, психо­логічне та соціальне здоров'я. Шко­ляр успішно розвиватиметься тоді, коли повірить у свої сили.
Добираючи додаткові матеріали до уроків, особливу увагу звертаю на відповідність їх змісту до вікових осо­бливостей, реальних потреб учнів та їх навчальних можливостей. Використовую різні завдання на уроці, на перервах, в позаурочний час, які створюють умови не тільки для розв'язання пізнавальних, розвивальних, виховних завдань, а й зацікавлюють, бо все незвичайне, незвідане викликає почуття подиву жвавий ін­терес до процесу пізнання, допомагає засвоїти будь-який матеріал. організму. На уроках української мови, математики використовую такі вправи, які сприяють зміцненню дрібної мускулатури м’язів руки, пальчикову гімнастику, гімнастику для шиї, великого значення надаю урокам з фізичної культури, які є не лише розвивальними, оздоровчими, а й цікавими. Щоб уникнути перевтоми учнів, застосовуємо так званий активний відпочинок, тобто зміну одного виду діяльності на інший.
Ось яка хвилинка радості може бути на уроці:
- Хочете побути краплинкою, дощиком? (звучить музика «Пісне знайки»)
Я – краплинка дощу.
Я випливаю з великої хмари і лечу на землю.
Мені приємно летіти в повітрі серед інших краплинок.
Вітер несе мене вправо, а тепер вліво…
Я – краплинка дощу.
Я опускаюся на землю і кричу їй: «Доброго дня!»
Я вмиваю гарненьку квіточку, торкаюся її губами, руками, всім тілом.
Я м’яко опускаюся в обійми теплої землі, і вона з полегшенням зітхає:
«Доброго дня!» 
Розглядаючи здоров'я дітей із чо­тирьох найважливіших аспектів (фізичного, духовного, психічного і соціального), розробила програму проведення годин здоров’я , яка спрямована на формуван­ня здоров'язберігаючої компетент­ності. На кожному уроці проводжу здоров'язберігаючі хвилинки, які називаю "паузами збереження, роз­витку й зміцнення фізичного, пси­хічного, духовного та соціального здоров'я". Наприклад, для розвитку життєвих навичок, що сприяють фі­зичному здоров'ю, застосовую на сво­їх уроках комплекси вправ, спрямо­вані на зміцнення і підтримку м'язів та органів дихання, що розраховані на обмежений простір (коригувальні вправи, імітаційні вправи, фізкультхвилинки, імпровізовані масажі, вір­шовані фізкультпаузи). Такі вправи є ефективним засобом активного від­починку дітей, сприяють позбавлен­ню втомлюваності, підвищенню ро­зумової активності. Я раджу частіше пропонувати дітям показати свою посмішку, задоволен­ня, радість, насолоду, танець, спів без слів. Даю завдання додому: що­дня перед дзеркалом згадувати щось приємне для того, щоб обличчя ста­ло привітним, усміхненим.
На наш погляд, інноваційний освітній проект «ПіснеЗнайка», який передбачає одночасне навчання, виховання й оздоровлення дитини є дуже актуальним.
«ПіснеЗнайка» сприяє різнобічному розвитку дитини і насамперед її вищої нервової діяльності. За свідченням медиків, музика поліпшує взаємодію між півкулями мозку, стимулює їхню роботу. І тому ми вважаємо, що ця освітня технологія є універсальною, тому що: 
- відповідає провідній діяльності молодших школярів – грі;
- задовольняє їхню життєву потребу в русі; оптимально адаптована для навчання дітей, які мають різні рівні психічного, фізичного та інтелектуального розвитку.
Уся робота з утвердження здорово­го способу життя повинна проводи­тись обдумано, грунтовно, з ураху­ванням вікових особливостей учнів. При цьому необхідно взяти до уваги такі поради:
• подаючи інформацію про тютюнопаління, алкоголь, наркотики, необхідно дотримуватися прин­ципів комплексного та система­тичного викладу матеріалу щодо профілактики і зниження залеж­ності від шкідливих звичок;
• роботу підпорядкувати єдиній меті: формувати у дітей орієнтацію на здоровий спосіб життя. Я переконана, що школа повинна стати острівцем людяності й любо­ві, творчості й постійного пошуку, щоб її випускники протягом усього життя дотримувались золотого пра­вила: розум у голові, чесність у сер­ці, здоров'я в тілі. Здоров'я — це якість життя, що містить соціальний, розумовий, духовний, емоційний, а також фізичний вимі­ри. Здоров'я, цю недовговічну влас­ність, слід захищати й постійно від­новлювати протягом життя.
Девіз "Здоров'я — найбільше благо людства" і сьогодні є надзвичайно актуальним. Хто з нас не хоче бути здоровим і щасливим? Але не всі діти і навіть дорослі обізнані з тим, як дбати про себе, де знайти істини збере­ження здоров'я, як вести здоровий спосіб життя? Ці важливі питання людство ставить перед собою вже не одне століття.
Сьогоднішні школярі склада­ють більшу частину потенціалу су­спільства України XXI ст. Саме вони розв'язуватимуть складні соціально-економічні, морально-етичні, наці­ональні та інші проблеми, що нині хвилюють суспільство. Здоров'я осо­бистості в цьому контексті розгляда­ється як першорядна умова успішно­го розв'язання поставлених завдань, і тому ми, учителі, як ніхто інший, по­винні спрямувати свою роботу з дітьми так, щоб ознайомити їх із правилами здорового способу життя; навчити дотримуватись принципів здорового способу життя й робити правильний вибір серед запропонованих суспіль­ством стереотипів. 

Немає коментарів:

Дописати коментар